Çin’de film sektörü, yıllar süren iniş çıkışların, özellikle de üç yıl süren COVID-19 salgınının ağır darbesinin ardından, 2023'te şaşırtıcı bir şekilde verimli bir yıl geçirdi. İşte izleyicilerin büyük beğenisini kazanan ve sektörün yeniden canlanacağın
Çin’de film sektörü, yıllar süren iniş çıkışların, özellikle de üç yıl süren COVID-19 salgınının ağır darbesinin ardından, 2023'te şaşırtıcı bir şekilde verimli bir yıl geçirdi. İşte izleyicilerin büyük beğenisini kazanan ve sektörün yeniden canlanacağının sinyalini veren filmler.
No More Bets
8 Ağustos’ta gösterime giren film “No More Bets” (Çince: Gu Zhu Yi Zhi), siber saldırı ile ilgili farkındalık yaratan konusuyla, gişede olağanüstü bir başarı göstererek, Çin’de en çok izlenen film oldu.
Shen Ao'nun yönettiği ve yapımcılığını Ning Hao'nun üstlendiği suç gerilim filminde, yurt dışına kaçırılan ve internet dolandırıcılığı yapmaya zorlanan kişilerin hikayesi anlatılıyor.
Yönetmen Shen Ao, Çin’in 6. nesil yönetemenlerinden Ning Hao'nun Dirty Monkey 72 Transformations Film Projesi'ne imza atan yeni bir isim. “No More Bets”, Shen’in 2019'daki “My Dear Liar”dan (Çince: Shou Yi Ren) sonra yönettiği ikinci uzun metrajlı filmi. 2020'de Shen, bir arkadaşının anlattığı siber dolandırıcılık ve kumar nedeniyle yaşanan bir intihar vakasını duyduktan sonra bu hikayeyi bir suç filmine dönüştürmeye karar verdi.
İngiliz The Guardian’de filme dair şu yorumu yaptı: “Dijital dolandırıcılığı ifşa eden Ao Shen'in gerilim filmi yaratıcı ve hızlı bir şekilde ilerliyor.”
Chang'an
8 Temmuz’da vizyona giren “Chang'an” adlı animasyon film, Tang Hanedanı (618-907) döneminde ünlü şair Li Bai ile askeri stratejist, siyasetçi ve şair Gao Shi arasındaki derin dostluğu konu alıyor.
Çin edebiyat tarihinin en ikonik figürlerinden bazılarına ışık tutan film, 168 dakikalık süreyle en uzun Çince animasyon filmi olma özelliğini taşıyor.
“Chang’an” filmi sadece estetik açıdan mükemmel bir performans göstermekle kalmıyor, senaryo tarzı açısından da Çin’e özel bir anlatım yöntemi sunuyor. Filmin hikayesi sanki uzun bir tarihi parşömen gibi yavaş yavaş açılıyor.
The Wandering Earth II
Çin'in en çok hasılat yapan bilim kurgu filmi “The Wondering Earth 1”in (Çince: Liu Lang Di Qiu, Türkçe: Gezgin Dünya) devamı “The Wandering Earth II” 22 Ocak’ta vizyona girdi.
Film, güneş hızla yanarken insanlığın Dünya'yı yeni bir güneş sistemine itmek için devasa motorlar inşa etmesini anlatıyor.
Filmde Çinli sinemacılar, hayal gücü ve ileri teknolojiye dayanarak beyaz perdede şaşırtıcı bir uzay harikası yaratırken izleyicilere fedakârlık, kader, aile bağları ve romantizm temaları üzerine Çin'e özgü benzersiz bir bakış açısı sunuyor.
İngiliz The Guardian’da “Yönetmen Frant Gwo'nun (Guo Fan) 2019'daki mega hitinin devamı niteliğindeki bu filmde, insanlığın hayatta kalma mücadelesi verilirken, performanslardan ziyade özel efektler ve set parçalarına öncelik veriliyor” değerlendirmesi yapıldı.
Full River Red
Dünyaca tanınmış film yönetmenlerinden biri olan Zhang Yimou tarafından yönetilen “Full River Red” (Çince: Mang Jiang Hong), Tavşan Yılı Bahar Bayramı sırasında en çok hasılat yapan film olarak kayıtlara geçti. Filmin adı, Güney Song Hanedanı döneminde (1127-1279) yurtsever bir general olan Yue Fei’nin ünlü bir şiirinden alınmıştır.
Söz konusu tarihi gerilim filmi, zamanın üst düzey saray mensubu tarafından suçlanıp idam edilen general Yue Fei'nin intikamını almak için hayatlarını feda eden bir grup yurtseverinin hikayesini konu alır.
Creation of the Gods I: Kingdom of Storms
20 Temmuz'da Çin’de gösterime giren “Creation of the Gods I: Kingdom of Storms” (Feng Shen Yan Yi: Zhao Ge Feng Yun), Ming Hanedanı’na (1368-1644) ait “Tanrıların Yaratılışı” olarak da bilinen “Fengshen Yanyi” adlı romandan uyarlanan üçlemenin ilk bölümüdür.
Film yaklaşık üç bin yıl önce insanlar, ölümsüzler ve canavarlar arasındaki uzun süren efsanevi savaşları yeniden canlandıran, muhteşem bir fantastik destan özelliğini taşır.
Çin’de otoriter sinema yorum sitesi Douban’da 7,8 puan alan film, toplam 2,6 milyar yuanlık (yaklaşık 356 milyon ABD doları) gişe hasılatı topladı.
The Guardian’da “Yönetmen Wuershan'ın Xu Zhonglin'in 16. yüzyıl romanından uyarladığı bu filmde çok fazla değişken bilgisayar tabanlı görüntüler(CGI) kullanılıyor, ancak onu diğer benzer filmlerden ayıran kendine has özellikleri de var” yorumuna yer verildi.
Hibya Haber Ajansı