Çin kültüründe ejderha, yalnızca şans ve bereket ile ilişkilendirilmez. Çin ejderhası son derece adil ve iyiliksever bir yaratık olarak da kabul ediliyor.
Çin kültüründe ejderha, yalnızca şans ve bereket ile ilişkilendirilmiyor. Çin ejderhası son derece adil ve iyiliksever bir yaratık olarak da kabul ediliyor. Dolayısıyla Çin kültürünün en önemli öğelerinden biri olan ejderha, kendisinin kişisel onuru, imajı ve karakteriyle toplumsal hayata entegre olmuştur. Örneğin, yeni evlenen çifte mutluluk dilerken “Ejderha ve Anka Kuşu size uğur getirsin” ve “Altın Liste”ye (Çin tarihinde imparatorluk sınavlarını kazananların isimlerinin yer aldığı liste.) girenleri kutlarken “Balık Ejderha Kapısı’ndan atlamıştır” denir, çünkü Çin tarihinde ejderha ve anka kuşunun mutlu bir çift olduğu ve Ejderha Kapısından atlayan bir balığın da ejderha olacağına yani daha büyük başarılara imza atacağına inanılıyordu. Bu nedenle ejderha, Çinlilerin hayatında önemli bir yer tutuyor. Ejderha imajına her yerde rastlamak mümkündür.
Çin’in güneybatısında yer alan Guizhou eyaletindeki somut olmayan kültürel mirasların aktarıcıları kendi elleriyle zarif, dinamik, hayır ve uğuru simgeleyen ejderha motif parçaları işlemede ustadırlar. Sadece iğne ve iplikle kumaşlar üzerine işlenmiş motiflerde ejderha kültürü canlı bir şekilde gözler önüne serilir.
Guizhou eyaletinde yer alan 600 yılı aşkın bir geçmişe sahip olan antik bir köy var. Guizhou’nun güneydoğusunda yaşayan Miao etnik grubundan vatandaşlar, ejderhaya özel bir sevgi beslerken, ejderhanın koruyucu tanrıları olduğuna inanıyorlar. Bu güzel Miaoların ejderhaya olan sevgisi, eski türkülerinin mısralarının yanı sıra, onların giysileri ve süs eşyaları üzerine kaplanan ejderha motiflerinde de ifade edilmiştir.
Bu zarif ejderha motifleri, genellikle gömlek manşetleri, omuz ve sırt bölgelerinin yanısıra kadınların başörtüleri üzerine farklı biçimlerde işlenir.
Gümüşten yapılmış bir kolyenin üzerine genellikle ejderha motifi kaplanır. Bu kolyenin küçüğü, beşik uğurluğu olarak da kullanılır ve bebeğe uğur ve şans getireceğine inanılır.
Guizhou eyaletine bağlı Qiandongnan Miao ve Dong Özerk İli’nde kurulu Etnik Müze, ejderhanın ayak izlerini keşfetmenin en iyi mekânıdır. Müzede bulunan ejderha figürleri rengârenk ve sanki canlı gibi görünümleriyle göz kamaştırır.
Müzede kıyafet ve aksesuarların sergilendiği salonda boynuzlu ejderha, çok ayaklı ejderha ve kanatlı ejderha… yani ejderhayla ilgili çeşitli kültürel unsurları görmek mümkündür. Bu kültürel eserler, ejderhanın her şeye entegre olabildiğini ve farklı anlamları taşıyabildiğini gösteriyor.
Bir elbisenin ön kısmında iki ejderha motifi bulunuyor. Biri büyük ve biri küçük iki ejderha, bir ailenin mutluluğu ve huzurunu simgeliyor.
Ejderhanın ruhu Miao halkının kıyafetleri üzerine nakış nakış işlenmiştir. 1990’lı ve 2000’li yıllarda doğan genç tasarımcılar da Miao nakış ürünlerine yansıyan ejderha sevdasını miras almışlar ve tasarımlarında cesur yenilikler yaparak, “ejderha unsurları” taşıyan ürünlere yer vermişler. Çin’in geleneksel Bahar Bayramı sırasında bu değerli ürünler büyük ilgi gördü ve sadece Çin’de değil dünyanın çeşitli bölgelerine de satıldı.
Bugün, Guizhou eyaletindeki Miao köylerinden yüksek gökdelenlerle dolu Shenzhen kentine kadar, ejderha modası çağdaş Çinliler tarafından yorumlanıyor ve aktarılıyor. 1700 yıllık geçmişe sahip Somut Olmayan Kültürel Miraslar Listesi’ne dahil edilen ve Xiangyunsha adıyla bilinen ipek kumaş ile ejderha unsuru harmanlanarak, hem geleneksel hem modern, hem eski hem yeni unsurlar bir arada toplanıp Çin’e özgü kültürel moda trendi gözler önüne seriliyor.
Çin’in kuzeybatısında yer alan Shaanxi eyaletinin merkezi kentinde bulunan Shaanxi Müzesi’nde sergilenen bakırdan bir ejderha heykeli çok özel bir eserdir. Bu heykel, Tang Hanedanlığı’nın altın yaldızlı ve demir göbekli bakır ejderha heykelidir ve müzenin koleksiyonundandır. Kalın görünümüne rağmen hafif olan bu heykel, aynı zamanda çok zarif ve dinamiktir.
Söz konusu Xiangyunshalı giyimin tasarımcıları, Çin Ejderhası’nın ruhunu ve tarihini daha iyi şekilde anlayabilmek ve çağdaş trendi temsil edebilen ejderhayı yaratmak için çok sayıda tarihi kayıtlar üzerinde inceleme yapmışlar.
Xiangyunshalı kostümün tasarımcısı Wang Siying, “Batı Han Hanedanlığı’nda bile saçak kiremidi( eski Çin mimarisinde özellikle binaların saçaklarını süslemek ve korumak için kullanılan mimari aksesuar) üzerinde ejderha deseni işlenmiş, Tang Hanedanlığı dönemine gelindiğinde bu tür kiremit daha çok kullanılmış. Bu tür saçak kiremidi üzerindeki bu ejderha figürünü görür görmez çok heyecanlandım, çünkü bu figür gerçekten çok farklı, güçlü bir ülkenin gücünü gösteriyor. Ve içinde bulunduğumuz çağın gençleri de aslında çok dinamik ve güçlüdür.” dedi.
Tasarım ekibinin gözünde, çağdaş Çin’in trendi tarihe kök salmıştır. Xiangyunsha kumaşı, on yılı aşkın süredir gür ormanlarda yetişen bitkilerin suyundan hazırladıkları boyayla boyandıktan sonra, 3 kere buharda haşlanır, 9 kere suda pişirilir, 18 kere güneşte kurutulur. Bu işlemler tamamlandıktan sonra Guangdong eyaletinde yer alan Shunde kentinin özgün çamuruyla sıvanır, ardından birçok kez güneşte kurutulup işlemden geçirilir, bodrum katında bekletilir. Ciddi sıcaklık ve ortam kontrolü işlemleri sonunda pürüzsüz ve şeffaf Xiangyunsha kumaşı tüketicilerle buluşur.
Shenzhen kentinde bu yıl sahnelenen dans operası Yongchun gösterisinde, ulusal somut olmayan kültürel miraslar listesindeki “Yongchun Boksu” ve “Xiangyunsha” tasvir edildi. Geleneksel ile çağdaş güzelliğin ustaca harmanlanmasıyla, oyuncular Xiangyunsha kumaşıyla tasarlanan kıyafetler giyerek Çin Wushu sanatlarından Yongchun’un cazibesini gözler önüne serdi.
Hibya Haber Ajansı